Yazışmalar
-
Neciyyullah ve Safiyyullah ne demektir?
-
Kâğıt ile istincâ tahrimen mekruh ise, tuvalet kâğıdı kullanmak da buna girer mi?
-
Bir kişinin 1000 lirası olsa, şu iş olursa bir fakire 1000 lira vereceğim diye nezretse, henüz vadesi gelmemiş borcu da olsa, nezri borcundan önce mi yerine getirecektir?
-
Tartı veya hacim ile ölçülmeyen malların aynı cinslerinin birbirine satışlarında ancak veresiyenin fâiz olacağını söyleyerek buna misal olarak bir yumurtanın iki yumurtaya peşin olarak satılmasında fâiz olmayacağını yazmışsınız. Bu yumurtalar nev'leri farklı yumurtalar için midir? Yani 3 tane bıldırcın yumurtasını 1 tane tavuk yumurtasına satmak fâiz olmaz demek midir?
-
Malın kusurunu gizleyerek malı satmak fâiz olur buyuruluyor. Malın ufak tefek her kusurunu söylemek gerekir mi?
-
Harf-i cerr, kendisinden sonra gelen kelimeyi mecrûr yapar. Yani harekesini kesre okutur. "min" de harf-i cerdir. Ancak Âl-i İmrân suresi 4. âyet-i kerimesinin başında “min kablü” diye geçiyor. Bunun sebebi nedir?
-
Taksitli alışverişlerde taksitlerin müsavi olması şart mıdır? Mesela birisi 50 lira birisi 45 lira olursa sahih midir?
-
Bir alışverişte bir miktarı peşin, bir miktarı da veresiye olabilir mi? Veresiye olan kısmının zamanı belli mi olmalıdır?
-
Bir şey satın aldığımızda, mal 10 lira ise, üzerimizde 9,5 lira varsa, 50 kuruşu sonra veririm desek, akid sahih olur mu?
-
Hazret-i Ali için kullanılan "kerramallahu vecheh" ifadesi ne mânâya gelmektedir?
-
İnternetten elbise almak mümkündür. Beğenilmezse veya ayıplı ise geri alınıyor ve ücret kredi kartına iade ediliyor. Bu şekilde alış-veriş sahih midir?
-
Denizliliyim. İstanbul’da yüksek tahsil talebesiyim. Senenin takriben 9 ayını burada geçiriyorum. Bir haftalığına Fethiye’ye tatile geldim. Sonra bir haftalığına İstanbul’a gidip tekrar Fethiye’ye döneceğim. İstanbul’da seferî olur muyum?
-
Kanayan yere kanı kesmek için su sürmek orucu bozar mı?
-
Talebelik hayatımda muvaffak bir talebe olduğum halde, imtihanlarda çok kopya da çekerdim. Memurluk imtihanında önümdeki kişiden 3, 4 tane soru bakmıştım. Acaba kul hakkından ötürü kazancım ömür boyu haram mıdır?
-
Mâlikî mezhebini taklid eden bir Hanefî, 15 temizlik, 10 kan, 20 temizlik, 17 kan, 11 temizlik, 15 kan, 10 temizlik 3 kan görse, bu kadının hangi günleri hayz, hangi günleri istihaza oluyor? Temizlik günleri nasıl hesab edilir? İstihazalı günler temizlik günlerinin içine katarak mı hesaplanır?
-
İmsak vakti girdikten yaklaşık 5 dakika sonra babam tansiyon ilacını içmediğini hatırladı. Orucunun bozulmayacağını düşünürek, su içmeden ilacı yuttu. Eğer içmezsem kötü olurum dedi. Bu takdirde oruç bozulur mu?
-
Kayınvâlide ve damadı arasında hürmet-i musahere olursa, sadece damadla kızın nikâhı mı gider, kayınvâlide ile kocasının nikâhı da bozulur mu?
-
Hanefî mezhebine göre dudak kuru iken yalayıp yutmak orucu bozar mı?
-
Bakkaldan bir şey aldığımız zaman, hesaba yaz deyip, sonra ödemek câiz midir?
-
Câmi yapmak sadece ihtiyaç için mi olur? Devlet reisi şan için câmi yaptıramaz mı? Ayrıca câminin gösterişli olması ile israf arasında bir münesebet var mıdır? Öyleyse Mimar Sinan’ın yaptırdığı câmiler hangi hükme girmektedir?
-
Müftümüz lokantadan yemek yemeyip, evden yemek getirmekte; “İnsanların nazarları bu yemeklerdeki faideyi yok eder” diyor. Şu halde biz de lokantadan yemeyip evden yemek getirmeye mi çalışmalıyız?
-
Mesai arkadaşlarımdan bazısı hakkında dedikodu ve suizanda bulundum. Bunları kendilerine söyleyip af dilemeye cesaret edemiyorum. Nasıl helâlleşmeliyiz?
-
Sermayesi olmayıp borç para da bulamayan sermaye için kredi çekebilir mi?
-
Muteber kitaplarda ticaret için deniz ve hava yolculukları gibi tehlikeli işlere dalmamalıdır deniyor. Aynı şehre hem kara hem hava yoluyla gidilebiliyorsa, kara yolunu mu tercih etmek lâzımdır?
-
Maddî vaziyetim çok iyi olmamakla beraber kıyafete çok hevesliyim. Üç kattan fazla elbise bulundurmamak lâzım geldiğini de işitiyorum. Benim yaptığım dinen uygun mudur?
-
Hanefî mezhebinde üç parmak [işaret, orta ve yüzük parmakları] ile başa mesh etmekle farz yerine gelmiş olur mu?
-
Abdest alırken bir avuç su ile hem ağza hem buruna su vermek caiz olur mu?
-
Kaçak su ile alınan abdest, caiz olur mu?
-
Başkalarının görme ihtimali varsa, kadının ince başörtüsü üzerine meshetmesi caiz olur mu?
-
Göz kapaklarındaki çapak abdeste mâni midir?
-
Abdeste burun deliklerinin birinin veya ikisinin tıkalı olması, burna su çekmeye mâni olur mu?
-
Bir anne, abdestli iken evlâdını emzirse abdesti niçin bozulmuyor?
-
Gözler, yüz üzerindeki birer uzuv olduğu halde abdestte neden gözlerin içi yıkanmıyor?
-
Abdest aldıktan sonra başını traş ettiren kimsenin yeniden başını mesh etmesi gerekir mi?
-
Hatibin hutbe okurken taharet üzere bulunmasının hükmü nedir?
-
Hatib, hutbeyi okuduktan sonra abdesti bozulsa, hutbe okunurken hazır bulunmayan ve daha sonra gelmiş bir kimseyi cuma farzını kıldırmak üzere yerine geçirebilir mi?
-
Avret mahalli yere yerleşmiş vaziyette iken uyuyan kimse, bir şeye dayanmış olsa ve dayandığı şeyin çekilip alınması hâlinde düşecek bulunsa abdest bozulduğuna göre, bu şey duvar veya direk ise yine de abdest bozulur mu?
-
Namaz kılana dışarıdan bir necâset isabet etse, temizleyip namaza devam edebilir mi?
-
Avret yerini açmak namaza aykırı bir iş olduğundan, namazda abdesti bozulan kimsenin, abdest almadan evvel istincâ etmesi, binâya (namazı tamamlamaya) mâni midir?
-
Namazda abdesti bozulan kimsenin abdest alıp namazı binâ etmesi (tamamlaması) mı, yoksa baştan kılması mı iyi olur?
-
Namazda abdesti bozulup da yeniden abdest alıp namazı tamamlama mes'esele hangi delile dayanmaktadır?
-
Bir hoca, memleketimizde oruç ve namaz vakitlerinin yanlış tesbit edildiğini, imsak ( sahur ) vaktinin erken başlatıldığını ve insanlara 70 dakika fazla oruç tutturulduğunu iddia ederek, Kur’an-ı kerim’in “Siyah iplikle beyaz iplik ayırd edilinceye kadar yeyip için” dediğini söyledi. Doğrusu nasıldır?
-
Berlin’de yaşıyorum. Burada Mayıs ortalarından Ağustos başına kadar yatsı ve imsak vakitleri girmiyor. İmsakiyeler de birbirini tutmuyor. Yatsı namazı ve oruç hakkında nasıl hareket etmemiz gerekir?
-
Yüzü, kolları, ayakları yıkarken, farz olan yerlerden biraz fazlasını yıkamak, abdestin edeblerindendir. Burada kasdedilen nedir?
-
Bir kimse sümkürdüğü zaman, burnundan nohut tanesinden az veya çok pıhtılaşmış kan parçası çıksa, abdest bozulur mu?
-
Abdest alan kimse yüzünü nasıl yıkar?
-
Abdest âzâlarından çift olanların solunu, sağından önce yıkamak câiz midir?
-
Hanefî mezhebinde abdestte başın tamamını meshetmeyi devamlı olarak özürsüz terketmek câiz olur mu?
-
Abdest alırken bir uzvu ilk yıkamada bazı yerler kuru kalmış olsa, ikinci yıkamada bunlardan bir kısmı giderilse, fakat yine bir kısım kuru yer kalmış bulunsa; üçüncü yıkamada ise her yer ıslanmış olsa, âzâlar üç defa yıkanmış olur mu?
-
Bir kimse, bir defada avucuna almış olduğu suyu mazmaza esnasında üç defada kullanırsa caiz olur mu?
-
Abdest alırken başta besmele unutulsa, bazı uzuvlar yıkandıktan sonra hatırlansa ve söylense, sünnet sevabı hâsıl olur mu?
-
Abdest alırken kulaklar baştan artan su ile mi yoksa yeni su ile mi meshedilir?
-
Abdest âzâlarını üçden fazla yıkamak mekruh mudur?
-
Hanefî mezhebinde abdest için kullanılan misvak namaz için de kâfi gelir mi?
-
Abdest alırken kollardan artan yaşlık ile başın meshedilmemesi lazım geldiğini bilmeyen bir kimsenin bu şekilde aldığı abdest kerahatsiz sahih olur mu?
-
Topuz yapılan saçın yalnızca topuz kısmına mesh caiz olur mu?
-
Abdest ve gusülde lüzûmundan fazla su kullanmak isrâftır. Sekiz rıtl [3,5 kg] su ile sünnete uygun gusl edilebilir. Resûlullah aleyhisselâm bir müd [iki rıtl, 875 gr.] su ile abdest alır, bir sâ’ [4,2 kg] su ile gusl ederdi. Şu halde bu mikdardan fazla su kullanmak isrâf olur mu?
-
Abdest alırken dudakların yıkanması gerekir mi?
-
Abdest almaya başlarken ne söylemek lâzımdır?
-
Evdeki helâlarda da kıbleye dönmek mekruh mudur?
-
Bevlederken ve taharetlenirken kıbleye dönmek câiz midir?
-
Evli bir kimse “Biz evli değiliz” derse, bu talâk olur mu?
-
Piyasada İngiliz Casusu'nun İtirafları adında bir kitap dolaşıyor. Bunun orijinalinin bulunmadığı, kurgulanıp yazıldığı söyleniyor. Doğrusu nedir?
-
Diş dolgusu veya diş kaplamasının gusl abdesti bakımından hükmü nedir?
-
Vadeli işlemler borsasına girip sözleşme satın almak câiz midir?
-
Bankaların likit fon muamelesi caiz midir?
-
Şaraptan yapılan sirkeyi yemek câiz midir?
-
Ekmek ve meyvelerdeki alkol ile şarap ve sair müskirattaki alkol arasında ne fark vardır?
-
Cuma hutbesi sırasında hatib yüksek sesle ve Türkçe dua etmektedir. Bu duaya iştirak etmek lâzım mıdır?
-
“Türkler nasıl müslüman oldu?” başlıklı yazınızı aksi fikirdeki bir arkadaşıma okudum. “Resmî tarihi yazmış” dedi. Kaynağınızı ve bunun aksini iddia edenlerin kaynağını beyan ederseniz sevinirim.
-
Erkeğin başka şehirde yaşayan ve kendi nafakası bulunan hanımına, rızası ile para göndermemesi farzı terk etmek olur mu?
-
Eşimle tartıştık. Gidip olanları ailesine anlatmış. Ailesi de boşan oğlum demiş. O da bu söze bakarak “Boşansak mı? Zaten niye evliyiz?” gibi sözler kullanmış. Annesi “Boşanın” deyince, İyi olur” demiş. Ben de “Git o zaman bu evden” dedim. O da “Sabret, bir kaç gün sonra giderim” dedi. Sonra “Sen niye gitmiyorsun annenin evine?” dedi. Daha sonra barıştık. “Bu sözleri boşanma mânâsında mı söyledin?” diye sordum. “Bilmiyorum, hatırlamıyorum” dedi. Bu sözlerle talâk olur mu?
-
Mâlikî mezhebini taklit eden bir Hanefî, 10 gün boyunca hayz görse ve sonra 17. güne kadar kan gelmeye devam etse, bundan sonra 10. günden 15. güne kadar kılmadığı namazları kazâ etmeli diye biliyorum. 17.günden sonra 11 temiz günü oldu. Temizlik günlerini nasıl hesap etmelidir? 10. günden itibaren mi yoksa 15, günden mi?
-
İş veya sağlık sebebi ile hutbenin en sonunda câmiye gidilse, Cuma namazı kabul olur mu? Hutbenin başında câmide olmak gerekir mi?
-
Polonya’da tarih doktorası yapan bir Azerî genciyim. Orhon Âbidelerinde şöyle bir ifade geçiyor: "Tanrı tek tanrıda bulmuş Türk Bilge Kağan". Bu ne demektir? Avrupalı bazı tarihçiler Şah İsmail’in de bu yolda bir tavrının olduğu ve bunun Pers siyasî kültüründe Şehinşah (Şahlar şahı) denilen Kisrâların, Antik Mısır ve Bâbil’de olduğu gibi, kendisini yeryüzü tanrısı olarak görmesi geleneğine dayandığını söyler. Azerî tarihçiler ise Safevîlerin Türk Devleti olduğunu ispat için, eski Türk geleneğinde hakanın Tanrı kadar kutsandığını söyler ve bunun için Orhon âbidelerindeki o yazıyı kullanır. İşin aslı nedir?
-
Hatim okurken, vefat eden bir yakınımız için de hatim yapılmak istense ve belli cüzler dağıtılsa, bu okuyacağımız cüzü hem merhuma hem de kendi hatmimiz için iki niyetle okuyabilir miyiz?
-
Selem alışverişi ile elde olmayan malı satmanın bâtıl olması arasında ne fark vardır?
-
Kredi kartı ile alışveriş ettiğimiz esnaf banka ile anlaşmalı olmadığı için taksit yapmıyor. "Biz tek çekim yapalım, siz bankayı arayıp bu alışverişinizi taksitlendirirsiniz” diyor. Bankayı arayıp alışverişi taksitlendirmek sahih midir? Banka meblağa fark koyarsa veya koymazsa vaziyet ne olur?
-
Vakit girdikten sonra namazı kılmadan uyunacaksa tedbir almak farzdır. Bir kimse tedbir almadan uyusa, ama vakit içinde uyanıp namazını kılsa, tedbir almadığı için haram işlemiş olur mu?
-
Çay ocaklarında marka ile çay alışverişi oluyor. Bu alışveriş sahih midir? Marka ile çaydan başka limonata, su da alınabilir mi?
-
Eflâtun’a İsa aleyhisselâmın tebliği ulaştığı, ama kibrinden kabul etmediği söyleniyor. Doğru mudur?
-
Vâdesiz veya vâdesi gelmiş borcu olup, hiç parası ve malı bulunmayan kimse bankadan kredi alarak borcunu ödeyebilir mi?
-
Emlâk pazarlamacısıyım. Bir daire satışı üzerine müşteriyle uzun görüşmeler yaptım. Kendisini razı ettim. Tam mukavele yapacakken, bir başka arkadaş öne geçip işi bitirmiş. Bu satış câiz midir?
-
Arada bir hacamat olmak (kan aldırmak) sünnet midir?
-
Peşin alırsanız 100, veresiye alırsanız 120 lira denilerek yapılan, bir başka deyişle vade farkı bulunan bir satış caiz midir?
-
Kadınların evli olduklarını belli etmek niyetiyle yüzük takmaları câiz midir?
-
Sev’eteyn ve avret-i galîza neresidir?
-
Kişi sütre edeceği bir şey bulamazsa, câmilerde halılarin üzerindeki saf çizgisi veya secde yerindeki eğri çizgiler sütre yerine geçer mi?
-
Bir hoca, ''Mâlikîler namazda kadınların başını örtmesini namazın farzları arasında saymaz, sünnet ve müstehablarından biri olarak görür. Bu itibarla başörtüsüz kılınan namaz Mâlikîlerde ağırlıklı görüşe göre sahih olmakla birlikte vakti içinde iade edilmesi tavsiye edilmiştir.'' diyor. Doğru mudur?
-
Cemaatle namaza durduktan sonra öndeki safta yer boşalırsa doldurmak gerekir mi?
-
Arabaya kasko yaptırmanın dinen mahzuru var mıdır?
-
Tesettürlü bir hanımın güneşten korunmak maksadıyla güneş gözlüğü takmasında dinen bir mahzur var mıdır?
-
Namaz kılarken, Kur’an-ı kerim okurken ve zikrederken sallanmak câiz midir?
-
Namazda abdesti bozulan ne yapar?
-
Namazda selâm, başı çevirmeye başlayınca mı, yoksa çevirdikten sonra mı verilir?
-
Sünnet ile farz arasında konuşulmaması kaidesine binaen, bu arada abdesti bozulan, abdest alırken abdest dualarını okuyabilir mi?
-
Bir kimse sefer mesafesi uzaklıktaki bir yere 20 gün kalmak üzere yola çıksa, sefer mesafesi yol gittikten sonra başka bir şehirde 3 gün veya 15 gün kalsa bu şehirde namazları nasıl kılar?
-
Teyp veya hoparlör ile okunan ezan ve kıldırılan namaz câiz olmadığına göre, telefonla yapılan akidlerin de sahih olmaması veya teypten müzik dinlemenin mahzuru olmaması gerekmez mi?
-
Dinler arası diyalog hakkında nasıl düşünmelidir?
-
Çocuk Esirgeme Kurumu bayrağının, İsrail bayrağına benzemesinin sebebi nedir?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158