Sual
Cevap
Bu görüş Hasen bin Ziyad'ın görüşüdür. Diğerleri üç imam buna itibar etmemiş, zeval vaktine itibar etmiştir. Kadıhan'da geçen bu ifade esah kavli değil, Hasen bin Ziyad'ın görüşünü hikaye ediyor. Eğer 29 Şaban günü rasat yapılır da zevalden sonra hilal görülürse bilittifak 30 şabanın hilalidir. Bunda hilaf yoktur. Asıl hilaf ayın 30. günü zevalden evvel yapılan rasattadır. Ebu Yusuf’a göre bu hilal önceki gecenin hilalidir. Öyleyse [bu kaideye dayanarak] Ramazanın son gününde zevalden önce hilal görülse önceki geceye ait olup bu günün orucu ve fıtrı [yani oruç tutamadıysa fidyesi] vacip olur. Ebu Hanife'ye ve Muhammed'e göre bunun gelecek gecenin hilali olduğu İzah kitabında şöyle hikaye ettiler... Hasen bin Ziyad'a göre [hilal] şafaktan sonra batarsa geçen gecenin önceyse mevcut gecenin hilalidir. (İbnü'l-Hümâm, Fethu'l-kadir, 2/313).